lord K

Alla inlägg den 17 november 2009

Av kent johnsen - 17 november 2009 16:40

Jag har nu plöjt igenom The Graveyard Book av Neil Gaiman och som vanligt efter att ha läst en av hans böcker är jag mer än nöjd. Visst det är en barnbok eller ungdomsbok men Gaiman har sett till att boken är skön för alla åldrar.

Gaiman riktar sig till barn på en seriös nivå. Han vet att barn är starkare än vad många andra tror och precis som i Coraline är boken stundtals skrämmande men ändå fantastisk.


Det börjar med ett mord. The man Jack mördar en hel familj förutom ett spädbarn som lyckas komma undan och råkar hamna på en kyrkogård där det blir adopterat av spökparet Owens. Han får namnet Nobody men kallas kort och gott Bod. På kyrkogården finns även den mystiske Silas som blir hans beskyddare.


Man följer Bod genom hans uppväxt och genom en massa äventyr som kan utspela sig på en kyrkogård för en ung pojke som kan göra saker man bara kan lära sig av de döda. Och samtidigt har the man Jack aldrig slutat leta efter honom.


Det enda sätt som jag egentligen upptäckte att detta var en ungdomsbok på var att vanliga begrepp som till exempel 'deja vu' beskrivs för läsaren men detta stör mig inte i min läsning. Boken är också stundtals illustrerad och detta kan jag också uppskatta som vuxen. Detta är en väldigt spännande bok. Jag läste den på engelska och kommer en dag i framtiden hitta den på svenska enbart för att lättare kunna läsa den för mina framtida barn.

Ovido - Quiz & Flashcards