lord K

Alla inlägg den 6 november 2009

Av kent johnsen - 6 november 2009 11:36

Jag har nu läst ut "Kafka på stranden" av Haruki Murakami.


Precis som i hans bok "Fågeln som vrider upp världen" så suddas gränserna mllan verklighet och dröm ut på ett sätt som inte gör läsaren förvirrad, utan mer konfunderad och man får en känsla av att man nästan förstår hur det ligger till. Kafka på stranden handlar om den femtonårige Kafka Tamura som rymmer hemifrån och hamnar på ett bibliotek. Hans far har förbannat honom och sagt att han kommer mörda sin far och ligga med sin mor och sin syster. De två sistnämnda som lämnade dem när Kafka var fyra år gammal. Det finns alltså ett genomgående oidipalt tema i boken.


Parallellt handlar boken om den gamle gubben Tanaka som kan tala med katter. Dessa två historier närmar sig varandra genom boken och påverkar varandra.


Det var en skön läsupplevelse. Man har ingen aning om vart historien bär. Man är en medresenär och kan hur man än gör inte lista ut slutet. Jag kommer definitivt läsa fler böcker av Murakami.

Av kent johnsen - 6 november 2009 10:49

I dag har jag haft sovmorgon och ätit goda frallor till frulle. Det blir en lugn fredag idag. Jag slutar ju först vid tjugo i tio ikväll och när jag kommer hem blir det soffa. Imorgon kommer det nämligen bli full rulle med rep och rigg och spelande på singer/songwriter-kväll på Nick´s.


Jag har kommit på att jag som gillar att sortera och lista saker har skrivit i den här bloggen i några månader nu utan kategorier och det går ju inte för sig. Jag kommer fortsätta skriva i "allmänt" för sådana här inlägg men jag har lagt till kategorierna: "musik", "film", "litteratur" och "ord & språk" för inlägg som handlar om det.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards