lord K

Alla inlägg den 13 november 2009

Av kent johnsen - 13 november 2009 11:31

Idag har jag pratat med en trevlig kvinna på banken och diskuterat lån och pension.


Jag befinner mig i en situation där jag måste skaffa en bil illa kvickt och måste låna pengar till detta. Och hon lyckades få mig att förstå det mesta av det hon snackade om med räntor hit och amorteringar dit. En sak är dock säker. Jag måste hitta bilen jag vill köpa innan jag lånar pengar till den.


Jag har också ändrat i mitt pensionssparande. Efter att ha varit obefintligt ett litet tag har jag nu när jag fått löneförhöjning satt igång med det igen och också ändrat så attom jag gud förbjude skulle kola vippen så tillfaller mina besparingar mitt dödsbo istället för att åka tillbaka i den stora potten. Jag känner mig duktig och ansvarstagande.


Jag har under morgonen också kollat lite på nätet på bilannonser i ängelholm och hittat en röd chevy pickup. Jag suckade lite lyckligt innan den anvarsfulla biten av hjärnan blev aktiv igen och kom med vettiga argument som: Vad ska du med en pickup? Vad ska du frakta egentligen? Vill du inte ha baksäte i din nya bil? o.s.v Så det kommer inte bli en sån. Kanske en gång i framtiden om eller när man har råd att ha två bilar i familjen att man kan skaffa en då... Men inte nu. Nu ska man tänka på bensinförbrukning och årsmodell, komfort och så vidare. Och framför allt. Att tänka på att skaffa en bil som inte bara känns som ett fortskaffningsmedel utan som man kan känna sig lite cool i. Är det knasigt att tänka så? Käner man sig lite häftig i sin bil så tar man hand om den bättre. I alla fall inbillar jag mig at det är så.


Basse kommer vid tolv och då ska vi runt till lite bilfirmor och kolla lite innan vi beger oss till Nick´s för vår spelning i kväll. Och imorgon var det tänkt att jag och Leona skulle köra runt och kolla på möbler men det blir nog lite bilar imorgon också. Hoppas inte bilhandlarna snappar upp min desperation. Men de är väl tränade till att lukta sånt på en.

Ovido - Quiz & Flashcards