lord K

Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

Angående entropi

Av kent johnsen - 22 januari 2010 13:36

Jag såg filmen 'Whatever works' igår. En film jag inte tänker recensera idag men däremot kommer jag ta upp något jag började tänka på inatt när jag såg filmen. En av huvudpersonerna i filmen kysser en man hon inte borde och nämner något om entropi, om hur när man väl klämt tandkräm ur tuben, att det blir i stort sett omöjligt att få in det i tuben igen. Jag gillade denna metafor och kollade upp entropi för att upptäck att det inte alls var applicerbart på den metaforen. Kanske inte så konstigt med tanke på att den som sade replikengenom hela filmen missförstått och feltolkat vetenskapliga begrepp.


Wikipedia förklarar entropi på ett enkelt sätt för oss som inte är vetenskapspersoner med termodynamik som vårt fält.


"Det kan illustreras med ett stökigt rum: I ett fullständigt städat/ordnat rum kan varje sak bara finnas på en plats, det vill säga det finns bara ett sätt att ställa alla saker i rummet så att det har egenskapen att vara fullständigt städat. I ett stökigt rum spelar det ingen roll om en viss bok står till höger eller vänster i bokhyllan; rummet är i alla fall lika stökigt. Rummets entropi är antalet sätt man kan ställa saker för att uppnå en viss stökighetsnivå. Ju stökigare rummet är, desto fler ställen kan de ligga på och desto högre entropi får rummet. Det finns emellertid ingen helt allmängiltig vardagsspråksdefinition på entropi, mycket beroende på oklarheter angående begreppet "ordning"; i vissa speciella fall innebär ökad entropi att ordning och komplexitet kan uppkomma ur oordning. Strikt matematiskt sett är entropi en fråga om sannolikhetsgrader. Det stökiga rummet befinner sig i ett mer sannolikt tillstånd än det städade."

 

Jag började sen yra om att boken bokstavligen kan befinna sig på flera ställen tills man hittar den. I vilket fall somhelst så är boken alltid på det sista stället man letar. Men nu handlar det inte om boken... Tandkrämen och tuben då? Det som jag från början snöade in på. Förmodligen bara en bra liknelse. I samma fina klass som det min vän Dennis ibland brukar säga...


"Once bread's been toasted it can never be ordinary bread ever again."

Enkelt och självklart.


Entropi finns också representerat i rollspelens värld. I Mage the Ascension finns Entropi som en av de sfärer av magi som magiker kan fördjupa sig i. Då handlar det om slump, tur, sannolikheter. Och förmågan att påverka dem.

 
 
Jens

Jens

22 januari 2010 16:07

Fast kvinnan i filmen hade inte helt fel. Ökad entropi går parallellt med förändringar som är irreversibla utan att så att säga "bygga om systemet" (ta den utpressade tandkrämen till fabriken och få den industriellt återbördad i en tub). Om en motor får ett oljeläckage minskar motorns effektivitet då energi går åt till annat än att driva motorn. Då ökar entropin.

Fan vad intressant. Nu ska jag läsa vidare om entropi.

http://monstertomten.blogg.se

 
Jens

Jens

22 januari 2010 16:13

Entropin ökar ju mindre sannolikt det är för systemet att återgå till ursprunglig form. Sannolikheten för att återbörda tandkrämen i tuben minskar ju mer tandkräm man pressar ut, även om den största sannolikhetsminskningen för återbördande sker vid första "trycket". Det betyder att entropin ökar. Häller du salt och peppar i en plastpåse ligger de först separerade i lager, så som du hällde i dem. Entropin ökar något med är man försiktig kan det ändå gå att separera salt och peppar något sånär. Skakar du plastpåsen ökar du entropin markant eftersom sannolikheten att separera lagren och återbörda dem till ursprungsformen minskar drastiskt, på gränsen till omöjligt.

http://monstertomten.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kent johnsen - 7 juli 2010 14:53

Jag har beslutat mig för att gå vidare. LordK har varit kul att skriva i men rätt så länge har jag tänkt på att göra något nytt. Därför har jag nu kommit till beslutet att sluta skriva här och istället skriva här: http://kent-johnsen.blogspot.com  ...

Av kent johnsen - 3 juli 2010 17:54


Leona rakade av mitt hår för några veckor sen och det växte ut så som hår gör. Hår ser lustigt ut vid en viss längd när det är exakt lika långt överallt så häromkvällen övertalade jag henne att köra trimmern igen. Den gången blev det en halv mohikan....

Av kent johnsen - 25 juni 2010 09:35

En dag som idag skulle man kunna skriva ett inlägg om midsommarens historia med blot och fallossymboler. Man skulle kunna skriva betraktelser om små grodors ögon eller örons varande eller icke varande, men jag låter bli för allt det där är gjort reda...

Av kent johnsen - 24 juni 2010 10:00

Man sitter där med den nya TVn framför sig. Det är en platt plasmahistoria och man är så nöjd. I handen håller man fjärrkontrollen och har bestämt sig för att programmera in alla kanalerna på rätt plats. Sån där automatisk inställning som TVn gör sjä...

Av kent johnsen - 22 juni 2010 17:21

Det har tillat in en massa sommarjobbare på mitt arbete och jag och min kollega har en tillägnad åt oss. En trevlig grabb.   Förr så var sommarjobbarna ett gäng man gladeligen satte sig och snackade med. Det var nytt folk som man hade mer gemensa...

Ovido - Quiz & Flashcards