lord K

Alla inlägg den 2 januari 2010

Av kent johnsen - 2 januari 2010 09:48

Igår när jag låg på soffan lätt bakis efter nyårsfest såg jag en film som fick mig att må bättre. Jag har förstått att filmen är baserad på en barnbok från sextiotalet av Maurice Sendak. Nu har jag inte läst den men efter vad jag läst på wikipedia så kan jag förstå att Spike Jonze version av sagan är fylld av mer outtalad rädsla, längtan och ensamhet. Spike Jonze, som mest gjort musikvideor gjorde också 'I huvudet på John Malkovich'.


Det handlar om en liten pojke som efter att ha fått ett utbrott hemma rymmer och korsar ett hav för att komma till en ö där det bor en grupp monster som gör honom till kung. Trots att den lille pojken får utlopp för sina fantasier om fortbyggande och lekar så ligger det hela tiden en hotfull stämning. Jag vet ite om den kan uppfattas så mycket av barn men det ger filmen ett otroligt djup.


Annat som är värt att nämnas är att det är otroligt bra musik i soundtracket till filmen. Det är Karen O från Yeah Yeah Yeahs som skrivit det och det har en skön indiekänsla som passar perfekt till filmens lekfullhet och ångest.


Jag bifogar en trailer.

Ovido - Quiz & Flashcards