lord K

Alla inlägg den 20 mars 2010

Av kent johnsen - 20 mars 2010 19:23

Det blev ingen utflykt. Vi var inte sugna på en promenad i regn även om det enligt filmer är väldigt romantiskt ibland. Det blev inte heller ett inomhusbesök nånstans då vi har lite ont om pengar efter möbelköp och kattvaccinering och helllre lägger pengar på mat än museumsinträden... Men middag blev det. Lördagslax med lime. Det blev väldigt gott. Okej, rotfrukterna kunde varit inne i ugnen lite längre men det är inte hela världen. Jag är ingen mästerkock, jag är ursäktad.


Morot, palsternacka, kålrot, rotselleri och purjolök. Hacka till stavar, lägg i metallfoliekuvert tillsammans med lite vitlöksklyftor, salt, peppar och en klick smör.


Lax. Gnugga med vitlök och rivet limeskal och salta och peppra.


Creme fraiche, lägg i resten av det rivna limeskalet och saften från en lime. Där har ni såsen.


In i ugnen. Laxen blev klara efter tjugo minuter och som sagt... Rotfrukterna skulle ha lite längre än så. Men gott blev det.


  


Mums.

Av kent johnsen - 20 mars 2010 11:15

Idag är det utflyktsdag. Leona och jag tänkte sticka iväg en sväng till Sibirien som är ett naturområde utanför Ängelholm och strosa runt lite. Jag har faktiskt ingen aning om varför det heter Sibirien. Det är lite lustigt att det heter samma som ett stort kallt och eländigt område i Ryssland. Eller om det kalla eländiga området heter samma som skogen och stranden utanför Ängelholm...


Sen kanske vi far iväg nån annanstans. (I skrivande stund upplyser Leona mig om att det regnar... Det kanske blir inomhusutflykt istället då. Nåt museum eller nåt.)


Och ikväll ska jag laga middag till min älskling. Det blir Lördagslax med lime.

Får se om det blir gott.

Ovido - Quiz & Flashcards