lord K

Alla inlägg den 12 mars 2010

Av kent johnsen - 12 mars 2010 10:26

Jag begav mig igår till Malmö. Jag och Leona spenderade de första timmarna med fönstershopping och allmänt runtkollande i stan. När vi sen flyttat bilen till en billigare parkeringsplats fann vi en restaurang som en av våra kompisar rekommenderat... Och här ska det beskrivas noggrannt... Här ska jag välja mina ord väl...


Restaurangen heter Tusen2 och ligger på Bergsgatan, samma gata som KB. Det är en hamburgerrestaurang och vänta lite innan ni tänker "cheezy". Redan när man kom in är det som att gå in i en snygg, trendig och cool men även avslappnad atmosfär. Det hänger svartvita små fotografier på väggarna och färtemat är mörkt trä, svart, ben och silver. Strunt samma egentligen. Det hade kunnat se ut hur som helst. Vi slapp vänta länge på maten. Det var positivt. Jag hade kanske hunnit dricka en tredjedel av min öl.


Dennna hamburgare. Himmel! Det var som om en ängel nedstigit i köket. Eller i min mun... En koloss med Jack Daniels BBQsås, cheddarost och bacon. Osten var mjuk men inte rinnig. Baconen var perfekt tjocklek och inte för mycket fett på den. Köttet var i brist på bättre ord underbart. Pommes följde med, man kunde välja sallad eller klyftpotatis också men jag valde pommes. De kom ut perfekt frasiga oc med en gyllene färg. Jag har aldrig varit så nöjd på en restaurang förr vill jag minnas. Och det var inte så farligt dyrt heller.


Konserten... Cookies n' Beans öppnade och satte en hög ribba för Roseanne Cash. Det var ös, stämmor och countrystämning så det stod härliga till. Roseanne var cool, jordnära och riktigt bra. Det började lite stelt men det värmde upp efter bara två tre låtar. Med sig hade hon sin make John Leventhal som är en jävel på gitarr. Många låtar var från listan såklart och man har hört hnnes far sjunga dem men hon gjorde dem helt klart till sina egna med kanske ett fåtal undantag som jag inte kan minnas nu. Jag tyckte hon gjorde en riktigt skön version av 'Girl fron the north country' som slog versionen som Johnny Cash sjöng ihop med Bob Dylan på fingrarna. Jag var väldigt nöjd med kvällen. Jag slumrade till i bilen till tonerna av Cookies n' Beans-skivan jag köpte och sen slocknade man direkt när man kom hem.


Det var en underbar dag.

Ovido - Quiz & Flashcards