lord K

Alla inlägg den 11 mars 2010

Av kent johnsen - 11 mars 2010 12:35

Det var länge sedan jag kände begär efter en bok när jag inte hade möjlighet att läsa. Det var nästan så att vid skiftets slut så längtade jag mer hem till boken än till min sambo, men bara nästan. Det var också längesen en bok grep mig så mycket, slukade mig och fick mig att både skratta och fälla tårar.


Detta är Rothfuss debutroman och även om det inte står skrivet någonstans på omslaget så är det den första i en serie på jag vet inte hur många böcker då andra boken inte är klar än. Det var faktiskt skönt att sakta inse att historian inte skulle vara slut på de 660 sidorna. Nu har jag i och för sig förstört det nöjet för alla som läser detta men boken är ändå läsvärd. Det är en historia i en historia. Värdshusvärden Kote som egentligen är den legendariska Kvothe berättar för en krönikör sin historia så som det verkligen hände då legenderna om honom är mer än en aning överdrivna eller helt fel. Samt hans sökande efter de mytomspunna Chandrian. Jag läste boken på engelska. Jag tror inte den har kommit ut på svenska än. Miljöerna, i en fiktiv värld, påminner stundtals mycket om Irlnd och Skottland. Både på små subtila ledtrådar som dyker upp men också mycket på språkets nyanser och på Rothfuss ordval.


Det var den korta baksidestexten som fångade mitt intresse.


"I have stolen princesses back from sleeping barrow kings. I burned down the city of Trebon. I have spent the night with Felurian and left with both my sanity and my life. I was expelled from the University at a younger age than most people are allowed in. I thread paths by moonlight that others fear to speak of during day. I have talked to gods, loved women, and written songs that makes the minstrels weep. My name is Kvothe. You may have heard of me."


Boken har spänning, humor, sorg, drama, äventyr, magi, sånger och kärlek. Jag längtar med hela mitt hjärta tills uppföljaren kommer.

Av kent johnsen - 11 mars 2010 08:47

Idag kommer bli en  bra dag. Jag är nämligen ledig från jobbet. Leona gav mig konsertbiljetter i julklapp och idag ska vi dit. Vi ska se Roseanne Cash i Malmö. Cookies and Beans är förband fick jag reda på igår och efter att ha sett youtubeklippet nedan förstår man varför det är världens bästa bonus.


Så min dag ser ut såhär: Först frukost och läsa ut en riktigt bra bok, sen göra mig i ordning och bege mig ner till Malmö och spendera en mysdag med min älskling.


Ovido - Quiz & Flashcards