lord K

Alla inlägg den 31 mars 2010

Av kent johnsen - 31 mars 2010 08:44

Jag satt och bläddrade igenom kyrkans tidning Amos av någon anledning och fann en sida som tog upp det här med de sju dödssynderna. Eftersom de gamla dödssynderna numera är svåra för dagens människa att relatera till har vatikanen uppdaterat dem. De gamla synderna, högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede och likgiltighet är tydligen okej nu. I stället ska vi akta oss för att utöva miljöförstöring, moraliskt omstridda experiment, genmanipulation, drogmissbruk, vållande av fattigdom, växande orimlig rikedom och social orättvisa.


Ja det är väl överkonsumtionav kaffe som stämmer in  på mig i så fall... Jag känner att de gamla har större relevans, inte för att jag tror på synd eller så, men dagens människa, det vill säga, mannen och kvinnan på gatan går numera jävligt fria för jag vill säga att det är en väldigt liten del av världspopulationen som gör sig skyldiga till moraliskt omstridda experiment och genmanipulation till exempel.


Amos kände tydligen samma sak för de gjorde sin egen lista på sju. Dessa sju dödssynder är "ättlingar" till de ursprungliga dödssynderna.


Distanslöshet: Att prata hög i mobil på bussen och blogga om sitt liv: SYNDARE!

Pirat-parasiterande: Långtidsarbetslös och laddar hem true blood från pirate bay: SYNDARE!

Frånkoppling: Tittar inte på nyheterna och läser inte tidningen: SYNDARE!

Samarbetssvårigheter: Kan inte arbeta med vem som helst och finner inte automatiskt sin plats i ett arbetslag: SYNDARE!

Miljöokänslighet: Köper inte kravmärkta varor och åker flygplan på semestern: SYNDARE!

Sunkighet: Röker, dricker öl, äter chips till lunch: SYNDARE!

Otrevnad: Har en ogenomtänkt planlösning och oklippt gräsmatta: SYNDARE!


I brist på bättre uttryck: Herregud!!! Är inte detta aningen småsint? Med dessa mått så är vi alla syndare. DÖDSSYNDARE. Men då vet vi var festen hålls när allt tar slut då.


Jag har ingen aning om hur allvarligt man ska ta dessa uttalanden men hade det varit i valfritt månadsmagasin som brukar ha fjantiga test så hade jag inte lagt nån vikt vid det. Nu kom det från kyrkans tidning, och därmed så anar jag att det finns ett uns av sanning i det. I alla fall från deras sida. Jag går inte själv i kyrkan. Det är för mycket skuldkastning där. Jag tror inte på synd per se. Jag tror däremot på att man utan religion i ryggen ändå kan bli en vettig och trevlig människa.

Ovido - Quiz & Flashcards