lord K

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2009

Allt är fifty fifty

Av kent johnsen - 24 augusti 2009 09:34

Nu på morgonen läste jag ut boken "Sex droger och kalaspuffar" av Chuck Klosterman. Det är en serie med essäer om popkultur och postmodera fenomen men mest om människor i allmänhet. Med kapitel om varför Pamela Anderson faktiskt var nittiotalets Marilyn Monroe. Hur det är att känna en seriemördare. Att Fonzie var oskuld. och fler kapitel som tar upp om allt som ryms mellan Loch Ness-odjuret och Rymdimperiet slår tillbaka. Och mellan varje kapitel finns en liten fristående text och just en av dessa var extra rolig och här är varför:


För en massa år sedan var jag på en fest och på den festen fanns det en matematikstuderande som jag av någon anledning ville driva lite med. Så när samtalet kom in på sannolikhetslära (Det gjorde det för han ville verkligen prata matematik) så hävdade jag att sannolikhet är en bluff och att allt är 50/50. Han försökte såklart motbevisa men med en dåres enfaldighet höll jag fast vid mitt uttalande och kände att jag hade solid mark under fötterna. Jag har tänkt på det där med att allt är 50/50 och vad som började som ett sätt att reta matematiker har på något sätt börjat låta lite vettigt. Och igår läste jag en text som tar upp exakt samma sak. Och som håller med mig. Jag citerar Klosterman.


"Livet är smockfullt av lögner, men den största lögnen är matte. Det är särskilt tydligt inom fältet sannolikhetslära, ett forskningsområde som är helt och hållet fejk. När det väl kommer till kritan - finns det bara en matematisk sannolikhet: allt är 50/50. Antingen händer något eller så händer det inte. [...] När man kastar en sexsidig tärning, vilka är oddsen för att man ska få en trea? 50/50. Antingen får man en trea eller inte. Så ser verkligheten ut."


På något sätt är detta sätt att se på saker både oroande och lite tryggt på något sjukt sätt. Men jag tror att om man alltid ser chansen att något olyckligt ska hända som en på två så uppskattar man kanske de stunder när inget dåligt händer mer. Samtidigt är det ju femtio procents chans att jag vinner på lotto också.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kent johnsen - 7 juli 2010 14:53

Jag har beslutat mig för att gå vidare. LordK har varit kul att skriva i men rätt så länge har jag tänkt på att göra något nytt. Därför har jag nu kommit till beslutet att sluta skriva här och istället skriva här: http://kent-johnsen.blogspot.com  ...

Av kent johnsen - 3 juli 2010 17:54


Leona rakade av mitt hår för några veckor sen och det växte ut så som hår gör. Hår ser lustigt ut vid en viss längd när det är exakt lika långt överallt så häromkvällen övertalade jag henne att köra trimmern igen. Den gången blev det en halv mohikan....

Av kent johnsen - 25 juni 2010 09:35

En dag som idag skulle man kunna skriva ett inlägg om midsommarens historia med blot och fallossymboler. Man skulle kunna skriva betraktelser om små grodors ögon eller örons varande eller icke varande, men jag låter bli för allt det där är gjort reda...

Av kent johnsen - 24 juni 2010 10:00

Man sitter där med den nya TVn framför sig. Det är en platt plasmahistoria och man är så nöjd. I handen håller man fjärrkontrollen och har bestämt sig för att programmera in alla kanalerna på rätt plats. Sån där automatisk inställning som TVn gör sjä...

Av kent johnsen - 22 juni 2010 17:21

Det har tillat in en massa sommarjobbare på mitt arbete och jag och min kollega har en tillägnad åt oss. En trevlig grabb.   Förr så var sommarjobbarna ett gäng man gladeligen satte sig och snackade med. Det var nytt folk som man hade mer gemensa...

Ovido - Quiz & Flashcards