lord K

Alla inlägg den 15 juni 2010

Av kent johnsen - 15 juni 2010 22:29

Det blev en bra dag i Malmö, trots stundvis ösregn och åska. Jag befann mig på stationen vid tolvtiden och styrde mina steg direkt mot Science Fiction Bokhandeln där jag köpte nya tärningar och två steampunkromaner. Den ena heter Steamed och den andra heter Mainspring. Den sistnämnda köpte jag på rekommendation. En blogg jag läser, piruett, recenserade den en gång. Tyvärr ser jag nu att recensionen inte var så bra men hey, man kan ju tycka olika och efter första kapitlet verkar den lovande.


Det fanns också ett steampunkrollspel med namnet Victoriana som verkade smått intressant. Men för 485 spänn duger inte smått intressant. Jag vill veta mer innan jag pungar ut. Och för den delen har jag reglerna för både Mutant och Gurps hemma som båda är otroligt lätt anpassade till spel i steampunkmiljö om man så önskar och har lite fantasi.


Nya tärningar blev det också. 36 T6or och två T20 samt två T10. Jag testslog och det var inte övervägande höga eller låga utkomster av slagen vilket man får döma som positivt när det kommer till tärningar. I alla fall tills man börjar spela.


Det blev också ett seriealbum införskaffat från min favoritbutik i malmö. En liten lokal proppfull med serietidningar och gamla vinylplattor. Fall of Chtulhu heter den. Jag sträckläste den i Malmö idag. I solskenet först men blev tvungen att flytta till uteservering på grund av regn. Den var väldigt bra. Det är en avslutad story men det verkar som det är en del i en större sammanhängande metastory så får jag i framtiden tag i fler är det bara bra.


Jag träfade vänner och Leona kom ner och det blev några öl och mat på Tusen2. Den här gången en utmärkt burgare med ost och honungoch parmaskinka. Jag var i himmlen i en tid. Nu ska jag sjunka ner i soffan med min bok och läsa. Ahhh...

Av kent johnsen - 15 juni 2010 09:21

Jag har en viss övertro när det kommer till tärningar. Jag vet inte om detta är vanligt bland rollspelare, att sätta sin tilltro till tärningarna eller i alla fall skylla på dem när det går dåligt. Okej... Det sistnämnda vet jag att spelare gör. Och jag trodde också att det var allt jag gjorde. Mina tärningskast har det senaste året blivit sämre och sämre. Nu är de katastrofala. De andra i min spelgrupp skrattar åt mig och några av dem har erkänt att de ärligt tycker synd om mig. Jag har kommit fram till att det är mina gamla tärningar som det är fel på. Jag har haft dem sedan jag började spela rollspel vilket var för nästan femton år sedan.


Mojon är slut i dem helt enkelt. Annars hade de inte arbetat mot mig.


Hur illa kan det vara med en jävla tärning tänker ni... Låt mig ge exempel. Vi spelade ett spel där det gäller att med vanliga sexsidiga tärningar slå så högt som möjligt vilket ledde till att jag konstant slår ettor och tvåor. Kanske en enstaka fyra. Nu ska vi snart spela ett spel där motsatsen gäller. Man vill inte slå sexor. Vad tror ni händer? Givetvis låter tärningarna mig lyckas precis så sällan så jag ska tro att det finns hopp. Men faktum kvarstår... Det behövs nya. Mojon är slut.


Idag ska jag ner till Malmö för att köpa nya tärningar. Man kan beställa över nätet men då har man inte fördelen att känna på dem eller få en känsla för dem.


Det kan i och för sig vara mig det är fel på men jag tänker byta ut tärningarna först. Visar det sig att jag fortfarande slår som en kratta efter det får jag ta itu med det problemet då.

Ovido - Quiz & Flashcards