lord K

Alla inlägg den 7 juli 2009

Av kent johnsen - 7 juli 2009 18:11

Jag har massor av dåliga vanor. Det stör mig och jag funderar nu ut taktiker för att sluta med dessa dåliga ting. Bör man sluta med alla samtidigt elle successivt dra ner på dem en efter en. Cold turkey är ju ofta det bästa alternativet.


Till problemet hör att några av dem är man inte medveten om förrän det är försent. Nagelbitning till exempel. Man bestämmer sig att sluta och sen upptäcker man efter en spännande film att man gjort det igen. Jag har slutat röka vid flera tillfällen och det är ju sant som det är sagt. "Det svåra är inte att sluta, det är att låta bli att börja igen."


Jag vet att viljestyrka inte är en av mina starkaste karaktärsdrag och jag finner ofta ursäkter för mig själv och jag skjuter upp sådana här saker. "Bara röka klart det här paketet." "På måndag slutar jag bita." "När jag fått min nya lägenhet blir det andra bullar..."


Det finns ingen tid förutom nuet. Det förflutna och framtiden existerar inte och har aldrig gjort det och därför kan man aldrig sluta med något annat än omedelbart egentigen. (Märker ni hur jag försöker peppa mig själv?) Jag vill så gärna tro att jag omedelbart kan sluta med alla de saker, alla de dåliga vanor jag har och aldrig mer utföra dem. Men tvivlaren i mig, väl medveten om mina svagheter påpekar ständigt att jag inte har karaktären till att hålla mig ifrån skiten.


Jag försöker ofta... Och däri ligger problemet antar jag. Jag försöker. För försöker man bara är det ingen big deal om man inte lyckas, eller hur?


Taktiker, tillvägagångssätt för att sluta med något som blivit en vana är många. Vem minns "Stopp o väx" för små nagelbitare? En äcklig klet man smorde på naglarna för att de skulle smaka illa. Det funkade inte.


Jag behöver motivation. Att sluta med en dålig vana bara för att den är dålig är svårt. Att ge sig själv ett pris är också ett dåligt alternativ. För när har jag uppnått mitt mål? Ska jag ta ifrån mig priset om jag börjar igen?


Vad fan... hur svårt kan det vara att ständigt ha koll på sig själv så att man aldrig mer utför de dåliga vanor man har? Det kan inte röra sig om mer än fyra, fem stycken...


Fan... det här kommer bli tufft...

Förresten, är det en dålig vana att konstant återgå till sina gamla dåliga?

Ovido - Quiz & Flashcards