lord K

Alla inlägg den 30 december 2009

Av kent johnsen - 30 december 2009 15:02

DN skriver idag att språkrådet släppt årets nyordslista. Det finns en del självklara ord där och några jag ställer mig frågande till.


Gågging. Ett ord som beskriver ett mellanting mellan gång och jogging. Varför? Jag har aldrig hört talas om detta fenomen. Vem utövar detta? Hur ser det ut? Vem lyckas hitta den lilla skillnad i takt mellan gång och jogging? Jag tror inte på detta!


Bilsurfing. Något jag har hört talas om länge men då som en lek bland sabbatpack i rollspelet Vampire. Finns det verkligen så många utövare i verkliga Sverige att det räknas som ett vedertaget begrepp?


Norsk karaoke. Ett fenomen som handlar om att den som sjunger är den enda som hör musiken och ska nynna med. Åhörarna ska gissa vilken låt det är. Detta har funnits i flera år som ett inslag i ett danskt lekprogram. Det låter som ett skämt med just norsk karaoke. Ska vi skriva in guleböj också och ska vi döpa om sandpapper till norsk ökenkarta?


Fuldelning. Det vill säga olaglig fildelnig. Allvar? Kom igen...


Men det finns däremot självklara nyord. Att utöka betydelsen av ordet spikmatta känns given. Twittra är väl ett nyord som inte gått någon förbi. Laddstolpe är ett annat ord som är nytt precis som laddstolpen själv.


Roliga nyord finns också.


Hemester. När man firar sin semester på hemort. Lite vitsig variant på det klassiska: Semester. (Nu tänker ni: Hemester är okej men inte fuldelning. Är det inte egentligen samma sorts försök att skämta till det? Men... Fuldelning... Allvar...)


Alfanummer. När man presenterar ett telefonnummer med bokstäver. Har funnits länge i USA. (Call our bank! 555-MONEY) Jag ska se om jag kan komma på en betydelse för mitt telefonnummer. Blir nog lite krångligt.


Stuprörspolitik. En snäv politisk åskådning som inriktar sig på en fråga och saknar helhetsintryck.


Det var ett litet urval. Andra är 'yrkessåpa', 'mobilroman', 'chippa' och 'fröbomba'.

Håll till godo. 

Av kent johnsen - 30 december 2009 13:03

Så ett år har gått till ända igen, och det som skett ska aldrig hända igen... som Big fish sjöng i deras nyårshambo nån gång på nittiotalet. 


Julen är väl över. Jag åt ingen skinka, jag fick julklappar och jag hade kul med släkt och vänner. Jag har spelat Arkham horror och provat hemgjord glögg. Jag fick konsertbiljetter av Leona och jag blev bjuden med att spela med bandet på en spelning den 26:e.


Och nu är det... Eller, imorgon är det nyår...


Jag älskar nyår. Jag får alltid den där känslan i bröstet av frihet och hopp. En känsla av glädje och inspiration. Jag känner mig lite nöjd och förväntansfull samtidigt där runt tolvslaget. Bland vänner och skumpa och fyrverkerier så varar känslan inte länge men den dyker upp varenda år år ger mig en liten tår i ögat.


På nyår blir vi en hel drös vänner som ska äta och dricka och ha kul. Jagoch Leona ska stå för förätten. Jag ser verkligen fram mot nyår.


Detta året om man ser bakåt så har det hänt en hel del. Början på 2009 är försvunnet i det dåliga minnets dimma. Men sen börjar jag minnas. Jag träffade en flicka på nätet som jag aldrig träffade. Jag hade min första utställning. Jag anordnade en skattjakt i frack och fez. Jag och min bästa vän blev husband på vår stamkrog. Jag flyttade till en mindre lägenhet. Jag blev trettio år gammal. Och jag träffade mitt livs kärlek i Leona och vi blev sambos efter att ha varit tillsammans i knappt fem månader.


Nästa år då? Leona och jag ska flytta igen. Till en större lägenhet. Vi ska på konsert i Mars. Min yngsta kusin i Danmark ska konfirmeras. Och en större skattjakt ska arrangeras,denna gång utan fez.


Resten är ett äventyr...

Ovido - Quiz & Flashcards