lord K

Direktlänk till inlägg 19 april 2010

angående religion

Av kent johnsen - 19 april 2010 21:35

Leona vill ha en buddha i varje rum. Än så länge har vi en lite budddhastatyett i kryddhyllan och inga fler. För mig gör det inget. Så länge det inte är en av de där statyerna eller bilderna där Buddha har en jättemage och öronsnibbar till knäna. Den bilden av Buddha överensstämmer inte med vad jag vill tro buddhismen står för, och ska mitt hem präglas av en religion så är väl buddhismen den som för mig framstår som minst främmande.


Jag har svårt för religion överlag. Visst har en tro på en högre makt hjälpt många men förmodligen dödat fler. Hade människan kunnat lära sig leva civiliserat och efter en slags moralisk kodex eller riktlinje om man inte haft en gud eller fler som sagt att man brinner, torteras, plågas, fryses till is, ätes upp eller återföds till gråsugga om man inte är snäll?


Jag kan inte heller påstå att jag är påläst tillräckligt för att förkasta religioner, men jag drar aldrig alla över en kam. Dessutom är det inte religionen jag är rädd för. Det är fanatismen. Fanatism skrämmer mig till och med på film. Och jag tror inte du behöver följa Torahn, Koranen eller Bibelns riktlinjer för att leva ett gott liv. Jag tror inte man behöver religion för att leva ett skapligt liv. Jag tror inte man behöver ge gud eller gudar ett ansikte för att det ska kännas mer äkta. Sen om det är Jehova, Allah, Shiva, Oden, Ra, eller det flygande Spaghettimonstret... (http://www.venganza.org/) Samtidigt när man kommer in på det ämnet så påminns jag alltid av något jag en gång läste i Douglas Couplands bok Generation X.


"Me-ism: A search by an individual, in the absence of training in traditional religious tenets, to formulate a personally tailored religion by himself. Most frequently a mishmash of reincarnation, personal dialogue with a nebulously deffined god figure, naturalism, and karmic eye-for-eye attitudes."


Jag tänker leva mitt liv. Jag tänker inte leva mitt liv efter en urgamla doktriner som fungerade strax efter man upptäckte bokstaven i, i en värld där man sätter bokstaven i framför i stort sett varenda ny teknisk pryl. Däremot kan jag stanna upp ibland och tänka lite grann på saker och tings värde och beydelse, både för mig och för andra. Det tycker jag låter sunt. Och buddhastatyerna. Visst varför inte. Jag gillar budskapet med den gyllene medelvägen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kent johnsen - 7 juli 2010 14:53

Jag har beslutat mig för att gå vidare. LordK har varit kul att skriva i men rätt så länge har jag tänkt på att göra något nytt. Därför har jag nu kommit till beslutet att sluta skriva här och istället skriva här: http://kent-johnsen.blogspot.com  ...

Av kent johnsen - 3 juli 2010 17:54


Leona rakade av mitt hår för några veckor sen och det växte ut så som hår gör. Hår ser lustigt ut vid en viss längd när det är exakt lika långt överallt så häromkvällen övertalade jag henne att köra trimmern igen. Den gången blev det en halv mohikan....

Av kent johnsen - 25 juni 2010 09:35

En dag som idag skulle man kunna skriva ett inlägg om midsommarens historia med blot och fallossymboler. Man skulle kunna skriva betraktelser om små grodors ögon eller örons varande eller icke varande, men jag låter bli för allt det där är gjort reda...

Av kent johnsen - 24 juni 2010 10:00

Man sitter där med den nya TVn framför sig. Det är en platt plasmahistoria och man är så nöjd. I handen håller man fjärrkontrollen och har bestämt sig för att programmera in alla kanalerna på rätt plats. Sån där automatisk inställning som TVn gör sjä...

Av kent johnsen - 22 juni 2010 17:21

Det har tillat in en massa sommarjobbare på mitt arbete och jag och min kollega har en tillägnad åt oss. En trevlig grabb.   Förr så var sommarjobbarna ett gäng man gladeligen satte sig och snackade med. Det var nytt folk som man hade mer gemensa...

Ovido - Quiz & Flashcards