lord K

Alla inlägg den 12 april 2010

Av kent johnsen - 12 april 2010 15:16

Jag gillar när arkitekter får lov att gå loss. När stadsplanerare säger OK till djärva idéer och städer blir förskönade. Jag kan tycka att den rådande trenden i Sverige med det mjuka vita, nyfunkis (eller vad det kallas), strama fyrkantiga är lite tråkigt. Det är estetiskt snyggt när det på vissa ställen bryter naturens vildhet med det kontrollerade, det ordentliga. Det kan bli snyggt men allvarligt... Vi har sett det. Ängelholm ska bygga ut centrum om några år och ha lägenheter ner mot ån och de kommer gå i den stilen som jag beskrivit.

  


Var är personligheten? Jag gillar hus som är konstverk. Hus som har en själ och får en att le. Sedan jag började sjuan och började läsa tyska har jag haft lust att åka till Wien. Det har dock inte blivit av än. Men jag vill se Hundertwasserhaus med mina egna ögon. Hur kan man inte älska det här huset?


  


Idag läste jag i tidningen om ett hotell i Zaandam i Nederländerna som också är helt otroligt coolt. Det är inte riktigt färdigbyggt än men jag skulle gärna vilja besöka det en dag. Jag ville nog bara säga att jag beundrar folk som vågar sticka ut så stort. Folk som bygger klotformade hus, som bor i hus på pålar mitt inne i en storstad och så vidare. Här är i allafall en bild på hotellet som det ser ut i dagsläget. Ett hus byggt av hus.

  

Så coolt

Ovido - Quiz & Flashcards