lord K

Direktlänk till inlägg 13 april 2010

är tranbären det första tecknet?

Av kent johnsen - 13 april 2010 16:01

Den fjärde april varnade Catharina Grünbaum oss i DN att tranbär håller på att dö ut. Inte själva bäret i sig, men ordet 'tranbär' och många andra ord.


Det hela började då hon hört två tjejer stå i en bar och den ena beställde en sån där med cranberrysmak. När hon fick frågan av sin väninna varför hon inte sade tranbärssmak fick hon som svar: Jag är så van.


Nu är det ju så att i stort sett alla drycker i Sverige med tranbärssmak heter något med cranberry. Liksom nästan alla andra maksatta drycker blir med deras frukter och bär.


Många har blivit så vana vid engelskan att man säger (som Grünbaum ger som exempel) CV uttalat "si vi". Som engesmännen eller amerikanarna. En replik är inte bara något skådespelare säger. Men den andra betydelsen känner vi tillbättre när vi säger den på engelska. Replica.


Att ha lånerord i ett språk är ingen fara. Det finns många ordvi idag inte har en aning om att de en gång var låneord. Räls, biff, garderob, o.s.v Sedan finns det dem som kommer från engelskan som är lättare att svenska till ordet än att hitta en svensk motsvarighet. Dissa, mejla, sajt. Dis, mail, site. När det rör sig om e-post så säger vi mejla. När vi ska skicka ett brev på posten tror jag inte det är många som säger det.


Det som däremot är en fara för språket är domänförlust. När svenska företagskriver ut information på engelska till svenska anställda till exempel. När ungdomar sitter och pratar engelska en hel kväll för att det låter tuffare. När i stort sett alla reklamfilmer för svenska produkter som visas i svensk tv är på engelska... För att det låter coolare... (Det är faktiskt bevisat att reklamfilm funkar bättre om den är på svenska. Speciellt om det är sång. Fredagsmys?)


Jag vet inte om detta är en internationellt problem, om det är ett problem. Många vill ju ha en gemensam valuta. Varför inte ett gemensamt språk? Engelska för alla? Och ländernas ofta kraftiga och särpräglade brytningar blir blott dialekter i ett världsspråk. Ingen behöver längre känna sig utanför. Ingen behöver oroa sig över att engelskan tar över då eller hur? Vinnaren skriver historieböckerna.


Eller jag kanske borde skriva: The winners write the historybooks!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kent johnsen - 7 juli 2010 14:53

Jag har beslutat mig för att gå vidare. LordK har varit kul att skriva i men rätt så länge har jag tänkt på att göra något nytt. Därför har jag nu kommit till beslutet att sluta skriva här och istället skriva här: http://kent-johnsen.blogspot.com  ...

Av kent johnsen - 3 juli 2010 17:54


Leona rakade av mitt hår för några veckor sen och det växte ut så som hår gör. Hår ser lustigt ut vid en viss längd när det är exakt lika långt överallt så häromkvällen övertalade jag henne att köra trimmern igen. Den gången blev det en halv mohikan....

Av kent johnsen - 25 juni 2010 09:35

En dag som idag skulle man kunna skriva ett inlägg om midsommarens historia med blot och fallossymboler. Man skulle kunna skriva betraktelser om små grodors ögon eller örons varande eller icke varande, men jag låter bli för allt det där är gjort reda...

Av kent johnsen - 24 juni 2010 10:00

Man sitter där med den nya TVn framför sig. Det är en platt plasmahistoria och man är så nöjd. I handen håller man fjärrkontrollen och har bestämt sig för att programmera in alla kanalerna på rätt plats. Sån där automatisk inställning som TVn gör sjä...

Av kent johnsen - 22 juni 2010 17:21

Det har tillat in en massa sommarjobbare på mitt arbete och jag och min kollega har en tillägnad åt oss. En trevlig grabb.   Förr så var sommarjobbarna ett gäng man gladeligen satte sig och snackade med. Det var nytt folk som man hade mer gemensa...

Ovido - Quiz & Flashcards