lord K

Alla inlägg den 10 februari 2010

Av kent johnsen - 10 februari 2010 18:55

Jag och Leona har idag hittat lampor till hallen. I skön retrostil. Vi hittade dem på en secondhandaffär i Höganäs. Jag har också skruvat upp spegeln i hallen. Och trots allt mätande och dubbelkollande så blev det snett. Jag blir så besviken på mig själv. Fem millimeter skiljer det. Jaja... Det får lösas en annan dag.


Jag har nu stått och svamlat lite om allt möjligt och snubblade på mina ord och uppfann på så vis ett nytt ord. "Ofantomängdisk" Jag vet inte riktigt hur man kan definiera det. Kanske på folksamlingar av olika slag. Arméer, mobbar. Horder av folk som har elefanter i ledtåg. Jag vet inte. För ett antal år sedan fann jag uttrycket "Ultibäst" som jag använder då och då.

Av kent johnsen - 10 februari 2010 12:43

Då var det onsdag. Igår skulle jag egentligen ha uppdaterat med åtta saker om något. Men icke... Bortglömt... Var det tisdag igår? Dagna blr lite vimsiga när man jobbbar skift kan jag ha som en dålig ursäkt. Men å andra sidan, vem står jag till svars för?


Så nu kommer det.


Åtta artister  jag lyssnar på när jag målar.


1: Mogwai. Postrock är underbart när man målar. Det ofta instrumentala, ständigt stigande, ökande är perfekt för att bygga upp känsla.

2: Sigur Ros. Isländsk vacker pop. Drömskt. Hjälper en del att man inte förstår isländska. Då blir rösten ett instrument till.

3: Klassisk musik. Lite standard kanske men just olika kompositörers olika känslor samt att det varar länge gör att det är perfekt när an har sig en målastund. (Ravel)

4: Metal. Ju hårdare desto bättre egentligen. Och ska man vara petig gillar jag att måla till metal där tjejer sjunger och growlar. Det blir lite extra bra då. (OTEP)

5: Bob Dylan. Har otroligt många bilder i sina låtar. Man snappar upp. Inspireras och nynnar med.

6: 60-talspop. Alla de där odödliga låtarna från sextiotalet som ständigt kommer ut påsamlingsboxar. De har en känsla av odödlighet och lätthet över sig. Och en romantiserad bild av en tid från förr. (Beach Boys)

7: Lars Winnerbäck. Det kan också vara Sundström eller Demian eller Lundell. Svenska vissångare med bilder i språket.

8: Gogol Bordello. Genren kallar de Gypsy Punk. Ett av mina favoritband och får mig att känna mig full av liv. Bra för att måla till.


Det var det.

Ovido - Quiz & Flashcards