lord K

Alla inlägg den 20 oktober 2009

Av kent johnsen - 20 oktober 2009 14:52

De som känner mig vet att jag länge använt mig av ordet färst när det har funnits bruk för det istället för det mer vanliga (och felaktiga) minst. Superlativformen av få alltså.


Folk har påpekat för mig att ordet inte finns och när jag informerar folk att ordet visst har funnits i svenskan förut men föll bort av okänd anledning för lite mer än hundra år sedan av okänd anledning när det stannade kvar i danskan och i norskan, så replikerar de oftast: Ja, det hanske HAR funnits men det gör det inte mer!


HA! säger jag nu. Jag fick idag reda på att färst komit tillbaka och numera är med i SAOL igen. Jag har segrat. Färst är erkänt. Därför är färst dagens ord.


Nu finns det folk som tänker: När kommer jag nånsin att använda färst? Det måste ha fallit bort av en anledning.

Ett exempel. Jag var på tre fester i helgen. På den första var det få gäster så jag drog vidare, men när jag kom dit såg jag att det var färre där än på den förra. Så jag gick till en sista fest men det var den festen med färst gäster.


Vissa vill använda 'minst' där men vaddå? Är folk kortvuxna på den sista festen då? Det säger ju inget om antalet eller hur...


http://www.nobelbiblioteket.se/web/Ordlista.aspx

sök på verbet 'få' och se själva.

Ovido - Quiz & Flashcards