lord K

Direktlänk till inlägg 19 maj 2010

Två böcker om skrivande.

Av kent johnsen - 19 maj 2010 15:24

Jag har läst två böcker om skrivande. Jag har gjort det förr och man lär sig alltid något nytt. Jag tycker det är spännande att få, kanske inte tips, men en liten inblick i författares värld. För jag tror inte de lär ut något de inte gör själva.


Först läste jag 'Skriv på!' av Elizabeth George. Den började bra. Hon sriver väldigt mycket om karaktärsskapande och psykologin i det. Om faktaletande och om vilken röst boken har. Mot slutet blev det dock för träigt. För mycket: Kolla här vad denna författaren skrev när vi ändå är inne på ämnet tillbakablickar. Jag vet vad en tillbakablick är. Men det är som det står på framsidan. "En handbok i författandets konst". Men jag kan säga att även om jag tar med mig delar av det hon lär ut så kommer jag aldrig någonsin arbeta på hennes sätt.


Jag läste sen 'Att skriva' av Stephen King. Den har jag blivit tipsad om av någon någongång. Jag minns inte vem. Och det var väldigt bra läsning. Jag läste ut den på en dag. Jag kan se mig själv gå mer efter Kings metoder men återigen, inte helt och hållet. Och det är ju inte det som är meningen heller. Stephen King har inte samma syn på författande alls som Elizabeth George. Han går snabbt ut och säger att man kan kanske göra en usel författare habil. En habil författare har goda chanser med träning att bli en bra författare och bra författare har ingen chans att träna sig upp till att bli genier. Han skriver först ett slags CV. Det fyller halva boken. Om hur och varför det kom sig att han blev författare. Och sen skriver han om metoder han använder sig av och lite om verktygen en författare bör ha med sig. (Ordförråd, grammatik m.m.)


Gemensamt för de båda är att de påpekar att de som drömmer om att vara författare för att bli intervjuade i TV och ha sitt ansikte på baksidan av en bestseller sällan blir det. Folk som skriver blir författare.


Jag ska köpa ett skrivbord idag till det lilla rummet i lägenheten och göra mig en liten skrivarhörna.

 
 
Ingen bild

Magnus Hedén

19 maj 2010 16:08

Ska kanske ta en titt på Stephen Kings bok, verkar intressant. Det mesta som Elizabeth George skriver verkar vara grejer jag lärt mig i skrivkursen jag gått i denna terminen. Janet Burroway har skrivit några böcker om att skriva som är mycket bra, har en av dem som kursbok nu och vår lärare säger att den till nästa kurs (A Guide to Narrative Craft tror jag den hette) är en av de bästa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kent johnsen - 7 juli 2010 14:53

Jag har beslutat mig för att gå vidare. LordK har varit kul att skriva i men rätt så länge har jag tänkt på att göra något nytt. Därför har jag nu kommit till beslutet att sluta skriva här och istället skriva här: http://kent-johnsen.blogspot.com  ...

Av kent johnsen - 3 juli 2010 17:54


Leona rakade av mitt hår för några veckor sen och det växte ut så som hår gör. Hår ser lustigt ut vid en viss längd när det är exakt lika långt överallt så häromkvällen övertalade jag henne att köra trimmern igen. Den gången blev det en halv mohikan....

Av kent johnsen - 25 juni 2010 09:35

En dag som idag skulle man kunna skriva ett inlägg om midsommarens historia med blot och fallossymboler. Man skulle kunna skriva betraktelser om små grodors ögon eller örons varande eller icke varande, men jag låter bli för allt det där är gjort reda...

Av kent johnsen - 24 juni 2010 10:00

Man sitter där med den nya TVn framför sig. Det är en platt plasmahistoria och man är så nöjd. I handen håller man fjärrkontrollen och har bestämt sig för att programmera in alla kanalerna på rätt plats. Sån där automatisk inställning som TVn gör sjä...

Av kent johnsen - 22 juni 2010 17:21

Det har tillat in en massa sommarjobbare på mitt arbete och jag och min kollega har en tillägnad åt oss. En trevlig grabb.   Förr så var sommarjobbarna ett gäng man gladeligen satte sig och snackade med. Det var nytt folk som man hade mer gemensa...

Ovido - Quiz & Flashcards